HARMI MÕIS







Harmi mõis eraldati Ojasoo mõisast 1646. a. nimega Neu-Harm ning langes Röttger von Lodele. Selle poja lesk pantis Harmi oma väimees Otto von Zoegele, kes omakorda Georg Gustav von Wrangellile 1697. a. Nelja aasta pärast läks mõis üle Nicolaus von Vetternile, peale tema surma 1710 Otto von Taubele. 1743. a. ostis mõisa Otto Reinhold Zoege von Mannteuffel, kes ühendas Harmiga Lööra, millest sai kõrvalmõis.
Harmi pärishärra Zoege von Mannteuffel tahtnud ühte küla Saksamaa moodi sisse seada. Ta ühendas Alansi külas talud paarikaupa kokku ja ehitas uued talumajad, kuhu tõi Tallinnast sakslased elama. Endised elanikud saatis mõisa teomeesteks ja osa saatis Lutsukülla saunikuteks. Alansi “antwärgid” jäid aga varsti vaeseks ja surid välja ning talumehed ostsid nende talud ära.[1]
18. sajandi keskpaiku oli mõisnikuks Friedrich Harm, kelle järgi mõis omale nime sai.[2] 1885. a. ostis mõisa Elisabeth Hippius. 1911. a. müüs Arthur Hippius mõisa 1910. a. Ojasoo paruness Natalie Hoyningen-Heunele, kes kinkis selle 1913.a. abikaasa Edwardile. Pärast mõisate võõrandamist liideti Kõue ja Äksi kool, mis asus Harmi mõisa härrastemajja.
Peahoone oli keskmise suurusega ühekordne klassitsistlik kivihoone, mis preaeguseks on jäljetult hävinud. Algne hoone võis pärineda 19. saj I veerandist. Selle kohal asub 1930-ndatel aastatel ehitatud algkoolihoone. Kõrvalhooneist on järel mõned üksikud. Nad moodustavad osalt peahoonega ansamblilise rühma pargi piiril.
Endise mõisahoone kohas töötab praegu Harmi põhikool, kelle hoole all on park, mille kaunid põlispuud endist mõisahoonet ümbritsevad.


[1] Ajalooline traditsioon Kose kihelkonnas / Leida Otsa kogutud mälestused 1931. a. Käsikiri. Ardu raamatukogu.
[2] Mark, R. Kuidas Harmi mõis omale nime sai. Rapla: Ühistöö, 1960. 16. 04.

Foto: Pirang, H „Das baltische Herrenhaus. Teil 2”. Mõisa tagakülg.

HABAJA MÕIS




Habaja mõis asub samanimelises külas, mida on esmakordselt mainitud aastal 1419 Appa nime all. Habaja mõis eraldati Ojasoost 1646.a.
1707. aastal teatatakse ühes rootsiaegses kindralkuberneri kantselei dokumendis, et Habaja mõis on täiesti laostunud. Hiljem hakkab mõisa majanduslik tegevus elustuma ja tema jõukus järjest kasvab.[1]
Habaja mõisast eraldati 1827. a. Saumetsa poolmõis, mille omanik siis oli Eduard von zur Mühlen (samal ajal ka Sääsküla poolmõisa omanik). 1881. a. mainitakse omanikuna Amalie von Kotzebued (Triigi mõisa omaniku Otto von Kotzebue leske) ja 1904. a. oli omanikuks Arthur Karl Hunnnius.

Mõisa viimane omanik A.K. Hunnius kohapeal ise ei elanud, kolis Habajale alles 1920. a. Hunnius oli mõisa ära ostnud. Suri aastal 1935. Mõisa päris tema poeg Hans Hunnius. Töötas viinavabrik ja juustutöökoda. 1939. a. kolis Hunniuste pere Saksamaale.[1]
Habaja härrastemaja on üks väheseid Eestis säilinud Põhjasõja järgseil aastail ehitatuist. Peahoone on pikk ja võrdlemisi suur ühekordne puithoone, mille massiivne keskosa on ilmselt pärit 18. saj lõpuveerandist. 19. saj lõpupoole liideti tiibhooned. Hoone kujutab endast rootsiaegse mõisahoone lihtsamat tüüpi. Puidust häärber ühendab endas nii eesti taluelamu kui ka tol perioodil kõrgarhitektuuris valitsenud barokkstiili elemente. Hoone tagakülje fassaadis paiknes selle keskteljel lahtine veranda.
Esikülje peaukse ees paiknes samalaadne lahtine sammaseeskoda. Mõlemad verandad on oma esialgse ilme kaotanud. Peahoonet laiendatit 19. sajandil ning selle juurde kerkis rohkelt kõrvalhooneid: viinavabrik, piiritusekeldrid, moonakamaja, laudad, ait-kuivati ja tõllakuur. Mõisa südamest eemal asuv hollandi tuulik on samuti osaliselt säilinud. Nimetatud hooned ja ümbritsev park on 18.-20. sajandi arhitektuurimälestistena riikliku kaitse all. Hoone ees kui taga asus hekkide ja põõsastega avar aed. Kahele poole sissesõiduteed oli kaevatud kaks ristkülikukujulist tiiki.
Habaja mõisahoones asus aastaid Habaja sovhoosi kontor. Peale seda haldas mõisa OÜ Habaja mõis. Praegu kuulub hoone eraisikule, kes pole suutnud maja korras hoida. Aknad on lõhutud ja uksed lahti (Maarit Nõmm 2004.a).

[1] Saulep, Sirje. Paunküla, Habaja, Ardu. Tallinn: Maalehe Raamat, 2003.
[1] Harju Elu, 1977. 22. 01.
Fotod: Eesti Ajaloomuuseum, pildi kvaliteet on minu süü :(M.N) ja Maarit Nõmm

ALAVERE MÕIS

Alavere mõis tekkis praeguse Mõisaaseme küla kohale, mille tagajärel küla ümber asustati. Varem Palu (sks k Pallal) nime kandnud mõisat on esmakordselt mainitud 1586. a.[1]
1614. a. ostis Alavere mõisa koos Käravete, Heidmetsa ja Raka mõisatega Tallinna foogt H.B. Bogge.[2] 1660. a. toodi mõis üle Alaveresse.[3] Mõisaasemele tekkis uuesti küla. Mõisaasemele jäi karjamõis. Teine abimõis asus Nõmbras, mis aastal 1849 Alaverest eraldati. 1710.a. oli Alavere mõisas 407 inimest.[4]
Alates 1499. aastast kuulus mõis Taubedele.[5]1621. a. müüs Ludwig von Taube selle koos kaaspärijatega vabahärra Johan de la Gardiele. Vahepealsel ajal oli mõis Fersenite suguvõsa käes, kuni 1710. aastal sai selle Joachim Fr. von Lieven. Järgnesid mitmed omanike vahetused. Avalikul müügil, aastal 1831, ostis Alavere parun Konstantin von Ungern-Sternberg. Sellega algas mõisas nimetatud suguvõsa ajastu, mis kestis ligi 70 aastat.
1905. a. revolutsioonisündmuste käigus võtsid Alavere talupojad mõisahärra Otto von Ungern-Sternbergi koos poja Hermanniga vangi ja hoidsid vallamajas vangis.[6] Nõuti nende Tallinna saadikute vabastamist, kes arreteeriti Volta vabrikus. Vallamajast päästis vangid lahti üks teomees ja viis nad heinakoormas Raasiku jaama. Alavere mõis pääses süütamisest tänu kohalikele talumeestele, kes hoonet kaitsesid. Mõisas asus tolle aja üks moodsamaid viinavabrikuid, mille kogu toodetud piiritus lasti Alavere tiiki. Nõuti jälle saadikute vabastamist. Seda soovi ei rahuldatud ja mõis süüdati teisel katsel põlema.[7] Hävinud hoone asemele ehitati kahekordne tellishoone.
Parun ei julgenud enam Alaveresse tulla ja müüs mõisa 1906. a. Woldemar von Schubertile maha, kes omakorda oma õele paruness Mary von der Pahlenile järgmisel aastal. Vanemate inimeste sõnade järgi olevat mõisas olnud ligi 100 ruumi. 1920. a. elasid keldrikorrusel mõned asunikud.

1930.-ndate keskel kasutati ühte suuremat saali pidude korraldamiseks.
Alavere vald tahtis peaaegu tühjana seisvat hoonet osta koolimajaks. Kokkulepe oli eelnevalt olemas, kuid kui valla esindajad tehingut vormistama läksid, oli öösel Alavere kaupmees Kuldve ette jõudnud ja pakkunud vallamehed üle. Ta müüs maja Tallinna ärimehele Boris Lindele, kes selle 1938-39 lammutas ning saadud materjaliga ehitati Tallinna Tõnismäe 10 hoone.[8]
Mõisa peahoone oli vasakpoolses osas kahekorruseline, parempoolses osas ühekorruseline keskmise suurusega viilkatusega hoone 19. sajandi viimastest kümnenditest.[9] Kõrvalhooneid on arvukalt, osa neist moodustavad peahoonest sõltumatu hooneteansambli, osa hajutatult teede äärtele kolme tee ristmiku piirkonnas. Tähtsamad hooned on valitsejamaja, ait. Laudad moodustavad nelinurkse hooneterühma. Park on suur ning lainja reljeefiga, mis laskub jõe ja veehoidla (tiigi) suunas. Planeeringult vabakujuline. Peahoone ette jääb suur puudest liigendamata ja vaid üksikute graniittulpadega piiratud ringväljak. Teine väljak kulgeb peahoone tagaküljel jõeni. Kindlustatud kallastega saarel on asunud pargiehitused.[10] Mõisa tiik oli ehitatud ojale, milles oli palju allikaid.[11] Veehoidla on hävinud. Alavere mõisast on hästi säilinud hobusetall, mis aastatel 1938-39 ehitati ümber seltsimajaks. Praegu kasutatakse seda rahvamaja ja raamatukoguna. Mõisa peahoone esiväljakule on ehitatud lasteaed.


[1] Eesti ala mõisate nimestik / Koost V. Naaber. Tallinn: 1984
[2] Maiste, J. Eestimaa mõisad. Tallinn: 1996. Lk 287.
[3] Alavere läbi aegade. Käsikiri 2002. Kehra vallavalitsus.
[4] Samas
[5] Harjumaa mõisad/ Koost Eesti Ajalooarhiiv. Käsikiri. Harjumaa Muuseum.
[6] Alavere läbi aegade. Käsikiri 2002. Kehra vallavalitsus.
[7] Ajalooline traditsioon Kose kihelkonnas / Leida Otsa kogutud mälestused 1931. a. Käsikiri. Ardu raamatukogu.
[8] Alavere läbi aegade/ Koost Ants Miidla. Käsikiri 2002. Kehra vallavalitsus.
[9] Praust, V. 2003. Eesti mõisate pildigalerii. URL http://www.mois.ee/
[10] Ranniku, V. Eesti NSV mõisate esialgne ülevaade: Harju rajoon. Tallinn 1978. Eesti Muinsuskaitseameti arhiiv.
[11] Samas.
Foto J.Vali kogust

BALTI PARUNID, NENDE AJALUGU, ELU JA SAATUS

Baltisakslastest on andnud hea ülevaate Carl Mothander oma raamatus „Parunid, eestlased ja enamlased”. See Rootsi ajakirjanik elas Eestis aastatel 1928-1940 ning ajaloohuvilisena tegi nii mõnedki tähelepanekud. Järgnev jutustus on kokku pandud just tema teose põhjal, kuigi veidi muudetud ja lühendatud kujul:
„Baltisakslasteks nimetatakse pärilikke aadlisuguvõsasid, kes kuulusid Tallinna, Riia, Jelgava ja Kuressaare rüütelkondadesse nelja halduspiirkonna – Eestimaa, Liivimaa, Kuramaa ja Saaremaa – pealinnades.
Baltisakslased on saksa ristirüütlite järeltulijad, kes 13. sajandi alguses hakkasid Baltikumi tungima. Saksa rüütlid jagunesid kiiresti üle maa, kindlustusid iseseisvate feodaalisandatena mõisates ja ühinesid pikapeale, alaliste kokkupõrgete käigus välisvaenlasega ning lõplikult „rahustamata” põliselanikkonnaga. Kui Balti alad langesid Venemaa kätte, võis alata Baltikumi ja baltlaste tõeline õitseng. Peeter Suur ja tema järglased kasutasid baltlaste saksa kultuuri täiel määral ära Vene riigielu kõikidel aladel. Keiserlike kuberneride all, kes pärinesid balti aadli enda ridadest, võisid nüüd nii linnade kodanikkonnad kui ka maa-aadli rüütelkondlikud organisatsioonid areneda omamoodi suhteliselt sõltumatuteks vabariikideks keset autokraatlikku Venemaad.
Baltisakslased ei ole ainuüksi ja lihtsalt sakslased. Isoleeritus emamaast, veresegamine võõrastega, „koloniaalelu” alistatud rahvaste hulgas ja lõpuks ligi sajandipikkune võitlus ründava pansalavismiga vajutas hõimule aja jooksul keskkonna pitseri. Balti paruneid, väga tugevate tüüpiliste joontega rahvasugu, puhtatõulisi aristokraate nii väliselt kui seesmiselt, iseloomustab isiklik sarm, armastusväärse käitumise tolerants ja loomulik sundimatus. Kõige iseloomulikum baltlasest maaviljelejaile oli peaaegu harras armastus isadelt päritud maa, kodukoha vastu. Saksa loosung „Dienst an der Heimat” – altruistlik kodumaa teenimine – oli esimene neist suurtest nõudmistest, mille esitasid „tõelisele balti aadlimehele” nii tema ise kui ka teised temasugused.
Aadliringkondades olid kõik võrdväärsed, tiitlist hoolimata. Kui oli vaja rakendada mingit järjestust, siis toimus see rüütelkonna nimekirja kandmise aja järgi.
Mõisaomanike paljud obligatoorsed ametiülesanded sundisid väga paljusid noori paruneid kas Tartus või välismaa ülikoolides eeskätt juurat või majandust õppima. Need õpingud avasid tee ka Vene riigiametitesse. Vene diplomaatias, sõjaväes ja tsiviilhalduses oli alati olnud tugev balti element kuni kõrgeimate tippudeni välja.
19. sajandil andis Läänemereprovintside süvenev venestamine baltlastele rikkalikult võimalusi näidata, et ristirüütlite ja hansakaupmeeste järeltulijais leidub veel elujõudu, julgust ja ohvrimeelt. Baltlased taandusid ainult samm-sammult ja ainult vägivalla ees. Kuni lõpuni jäid nende organisatsioonildele alles üsna laialdane kultuurautonoomia.
Hoolimata suhtelisest ajanõuetega kohanemise võimest jõudis baltlaste roll Euroopa piirivalvurina lõpule, kui eesti ja läti rahvas olid saavutanud niisuguse rahvusliku küpsuse, et võisid luua oma riigid ja võtta Lääne kultuuri eelposti ülesanded enda peale.
Missugust olulist ühiskondlikku tegurit baltlased neis maades kuni piiririikide sovietiseerimiseni endast kujutasid, seda märgati õieti alles siis, kui nende väljarändamine 1939. aastal jättis ühiskonnatervikusse tohutud lüngad. Viimase „paruniga” kadus Baltikumist üks vana õilis kultuur.”
Balti mõisad oli ammust ajast rajanud oma majanduse viinavabrikutele. Vanamoeliste ekstensiivsete meetoditega põldu pidades tuldi harva ota otsaga kokku, viinavabriku kasum pidi katma mõisa kahjumi ja omanikule tulugi tooma. Seepärast kujunes maaviljeluse peamiseks haruks kartulikasvatus. Hilissügisel laaditi viinavabrikute toortoodang suurtes vaatides veokitele, mis liikusid vingerdavates voorides Tallinna poole, sihiks Rosen & Co suur vabrikuõu Mere puiesteel. Rosen & Co oli „Piiritusetootjate Ühistu”. Inimene, kellel pole olnud sellega tegemist, ei tunne baltlaste elu.
Linnateekonnale mobiliseeriti mõisates kõik hobused ja mehed. Valitseja, aga sageli ka mõisaomanik ise, ratsutas voori sabas, sest millal oleks veel rohkem vaja läinud peremehe enda ööpäevaringselt valvast silma.
Vooride toorpiiritus kaaluti ja numbrid kanti viinavabrikute osakukontode kreeditipoolele. Mõisniku aastavõlg kustutati ja tal oli jälle kasutada aastane krediit Eestimaa mõisaomanike pangas Rosen & Co juures, kus igaüks võis oma arvet mõistlikkuse piires kasutada.
Maareformi abil sai Eesti riik enda kätte kuni poole kogu maast. Eesti maaseaduse järgi ei võinud ühelgi kodanikul olla üle 50 ha maad. Maatüki piiramise määrusest võidi aga sageli kergesti mööda minna, kui mõisaniku perekond oli vallavalitsusega heal jalal. Mõned mõisnikud võtsid enda peale kohaliku posti edasitoimetamise ja said selle eest tasuks teatud maatüki.
Paljud rentisid maatüki välja ja otsisid endale muud leivatööd, teised jälle suurendasid oma võimalusi maad lisaks rentides. Kärbitud maadega mõisnikele muutusid raskeks koormaks mõisasüdame nüüdsetes oludes liiga rohked ja liiga suured hooned. Eriti häärberi suur ja kallis telliskatus sai paljudele tõeliseks ristiks.
Kui raske ka ei olnud suurema osa endiste suurmõisnike elu pärast mõisate kärpimist, oli siiski imetlusväärne, missuguse jõu ja tublidusega paljud neist mõistsid end üles töötada. Aastate jooksul kristalliseerusid tublid pealehakkajad välja, samal ajal kui need, kes ei olnud ülesande kõrgusel, pidid paljudel juhtudel oma maad ja mõisad sinnapaika jätma.
Lagunevad mõisahooned pakkusid masendavat pilti: vana kultuur ja esteetilised väärtused kokku varisenud, mõisapargid laastatud, suured aiad metsistunud, kaunid tiigid soostunud. Järel oli vaid primitiivne, kasina taluelu puhtad tarbeväärtused. Tühjadel ülearustel häärberitel, kus esimestel aastatel ehk elas mõni asunikupere, olid katused sisse varisenud nig ümbruskond kasutas neid nii nagu ka tohutuid majandushooneid, tihtipeale kivivõtukohana. Väiketalunike kasinate ressurssidega ei olnud võimalik kogu haritud maad viljelda. Mõisate suured karjamaad kasvasid juba paari aastaga võssa ja mullaviljakus kahanes kiiresti. Kallid torusüsteemid varisesid sisse ja ulatuslikud maa-alad soostusid.”
Mõisa töötajate pere moodustasid mõisasundijad, teenijarahvas, sulasrahvas ja mõisa käsitöölised. Mõisapere koorekiht ehk mõisasundijad olid valitseja abid, kupjad, kiltrid, aidamehed, kirjutajad, virtinad jt. Teenijaskonna ülesandeks oli mõisniku ja valitsejapere teenindamine ning härrastemaja ja selle korrashoid. Siia kuulusid toapoisid, toatüdrukud, kokad, köögitüdrukud, kutsarid, tallimehed, vahimehed, aednikud, lapsehoidjad, pesupesijad, käskjalad, jäägrid, koerapoisid, linnutalitajad jt. Sulasrahva hulka kuulusid karjused, karjamehed, karjanaised, sulased ja töötüdrukud. Käsitöölised olid tislerid, sepad, püttsepad, rätsepad, müürsepad, kingsepad, kangrud, sadulsepad, tõllassepad jt.[1]
Tähtsal kohal oli hariduse ja õige kasvatuse andmine. Näiteks haritud aadlidaam pidi oskama keeli, tundma kirjandust (eriti luulet), oskama peenemat käsitööd, mängida pilli ja vajadusel ka laulda. Klaverid olid tavaliselt olemas igas mõisas. Tähtis koht mõisas oli saalil, mis sageli võttis enda alla üle poole alumisest korrusest. See oli ruum, kus peeti pidusid, korraldati kontserte ja salongiõhtuid ning võeti vastu külalisi. Meelelahutusel oli väga tähtis roll. Peod ja ballid olid üheks suhtluskohaks, kuna tol ajal puudusid veel moodsad sidevahendid ning mõisate omavahelised kaugused ulatusid kümnete kilomeetriteni. Kui külla sõideti, siis ikka nädalateks või isegi kuudeks.
Suviti elati reeglina maal ja käidi kordamööda oma mõisates, talvel aga koliti linna – Toompeale. Mõisnikuperekonnad, kes elasid osa ajast linnas, võtsid maalt kaasa nii oma kokad, toatüdrukud, teenrid kui ka kutsarid. Linnakortereid köeti oma metsa küttepuudega, mis võisid teedel viibida kas või nädal otsa. Maareformi tagajärjel elatusid endised suurmaaomanikud linnamajade sissetulekust, püüdes kortereid välja üürida. Mõisate kogukast sisustusest võeti linna kaasa nii palju, kui suudeti ära mahutada, sest päritud aaretest loobuti ülimalt vastumeelselt.[2]

[1] Karindi, Aili. Elust mõisnike ajal. Luunja: Vali Press, 1999. Lk 57.
[2] Mothander, Carl. Parunid, eestlased ja enamlased. Tartu: Ilmamaa, 1997.

MÕISATE LIIGITUS

· Rüütlimõis (Rittergut). Oli eramõisa peamine liik, mille omanikule olid ette nähtud teatud privileegid ja õigused oma alal, aga ka kohustused riigi ees. Näiteks kohalikku aadliorganisatsiuooni (rüütelkonna) poolt peetavasse nimekirja e matriklisse kantud rüütlimõisa omanik endale hääleõiguse tollases aadliomavalitsuses — maapäevas. Enamik Eesti eramõisaid ja suur hulk mõisate üldarvust olid rüütlimõisad; praktiliselt kõik esinduslikult välja ehitatud mõisakompleksid olid rüütlimõisad. Erinevatel aegadel on rüütlimõisale pandud ka erinevaid nõudeid suuruse osas.


· Poolmõis (Landstelle). Need eramõisad, mis oma suuruse tõttu ei saanud rüütlimõisa staatust ega seega ka õigusi, kandsid poolmõisa nime. Tüüpiline poolmõisa tekkelugu oli maatüki eraldamine vanemast mõisast. Mõni poolmõis oli pindalalt väga väike, hõlmates vaid elumaja ja ümbritseva pargi. Vahel on nimetatud poolmõisa ka maakohaks (otsene tõlge saksa keelest).


· Kirikumõis (Pastorat). Kuulus luteri kirikule, mõisas elas ja seda pidas pidas pastor; mõis toimis ka kiriku kontoriruumidena. Reeglina ei olnud nii esinduslikult välja ehitatud kui rüütlimõisad. Tavaliselt oli igas kihelkonnas oma kirikumõis, mis paiknes kiriku kui kihelkonnakeskuse lähedal.


· Kõrvalmõis (Beigut). Mitu kõrvuti või lähestikku asetsevat mõisat koondusid sageli ühe omaniku kätte, misjärel need moodustasid ühtse mõisamajapidamise. Sel juhul elas härrasrahvas ühes mõisas, mis oli tihti esinduslikumalt välja ehitatud; teistes mõisates (millel olid ka küll rüütlimõisa õigused) oli suurem rõhk asetatud majandushoonetele. Sääraseid mõisaid nimetati kõrvalmõisateks.


· Karjamõis (Hoflage). Need moodustanud omaette mõisamajapidamist, vaid oli ühe mõisa keskusest eemal asetsev kompleks, kus elas osa töölisi, hoiti osa karja või paiknes mingi tööstus. Karjamõisad olid peamõisatega võrreldes tagasihoidlikult välja ehitatud; samuti ei olnud nad tihti püsivad. Tihti oli küllalt suhteline, kas ja milliseid mõisasüdamest eemal asetsevad ehitisi ja nende kogumeid loeti karjamõisaks või mitte. Enamik karjamõisaid moodustas siiski mingi ehitusliku kompleksi mõisasüdame näol.

Allikas: Praust, V. Mõisate liigid. Eesti mõisate pildigalerii.

Sissejuhatuseks

Mõte panna lugemiseks üles oma Tallinna Pedagoogikaülikooli lõputöö tekkis juba 2004. aastal. Siis aga polnud ma eriliselt teadlik, kuidas seda internetti selleks otstarbeks kasutada. Kuna mullu suvel sai blogi nii "kohustuslikus korras" peetud, siis nüüd olen jõudnud nõnda kaugele, et teen teo ära.

Oma tudengipõlve lõputööd pole ma lugenud alates A.D. 2004, nii et ülevaatamisel näis see kohati kas koomiline või koguni ebatäpne. Käesolevas uurimustöös võib esineda faktivigu, mis tol ajal tähele panemata võis jääda. Pealegi pole ma ekspert, et oskaksin kohe vigu parandada.

Aga tegu on ülevaatega par excellence, teemal "Ülevaade Kose kihelkonna mõisatest 20. sajandil".